Dzieciakiem będąc Banksy śmigał po ulicach Bristolu, gdy kilka dekad wcześniej po Nowym Jorku i Paryżu szwędał się i odbijał szablony Le Rat. Są mniej znane lecz łudząco podobne do osiągających niebotyczne ceny muraliów gwiazdy street-artu.

Oto paryska praca Le Rata z 1986 roku.

Zrodzony pod francuskim niebem – z matki Chinki i ojca Żyda – Le Rat – rzucił Paryż i szukając odmiany wylądował w 1971 roku w Nowym Jorku. W hałasie i chaosie wielkomiejskiego tygla obserwował apogeum hippisowskiej rewolty. W tych okolicznościach – podpatrując nowojorskich grafficiarzy – złapał street-artowego bakcyla. Miał całą masę inspiratorów: Cornbread, Kool Earl,TAKI 183,, EVA 62…. Jednak powołał do życia swój odrębny styl. Zajrzyjcie do wywiadu, którego udzielił freakowemu magazynowi Fecal Face.

Rat przyznaje się do gwiazdorskich ambicji, aczkolwiek wiedzie żywot zwyczajnego faceta, któremu nie odbiła szajba. Żywot bożyszcza mediów prowadzi Banksy. Chroni swą tożsamość i prywatność, lecz ma na Soho dealera, który pilnuje jego interesów. Trzeba Banksy’emu oddać, że z szacunkiem podchodzi do dokonań Le Rata:

Gwoli uściślenia, to Le Rat pierwszy sięgnął po motyw szczura. Banksy staje się przez to nieświadomym kopistą.


Le Rat,Computerman, obraz

Muralia Francuza są mniej znane, nie trafiły do prywatnych kolekcji Brada Pitta i Angeline Jolie, nie są też poddawane konserwatorskim zabiegom, jak dzieje się to z pracami Banksy’ego na Wyspach.

„This is London”: Works by maverick street artist Banksy are being restored by council workers to protect them from graffiti vandals.